Člověk by mohl nabýt dojmu, že největší výrobce kol, koloběžek, baterií, skateboardů, kolečkových bruslí a dalších prostředků čisté mobility bude jejím vzorem. Bohužel tato souvislost mezi businessem, politikou a běžným životem neexistuje.
Snad i proto stále české politické ruce tleskají, nedrží-li v ruce nůžky na přestřižení pásky ve výstavbě dalšího greenfieldu, či dalšího (kilo)metru dálnice, či železnice, které se již dávno nestaví pro lidi, ale proto, aby se prostředky dostali z kapes mnoha, do kapes mála.
V předminulém týdnu se sešly na internetu ve shodnou dobu dva zajímavé články, ukazující, že Čínská sestra není vzorem jen našemu prezidentu, ale i politikům budujícím v srdci Evropy město, jehož kouř hvězd se dotýká (P.S. hvězdy to jsou ta světýlka viditelná v noci na nebi mimo Prahu a další světlem zalité města).
Tou první zprávou je, že čínský startup, který se rozhodl nabídnout uživatelům ve městě Chongqing nabízet jízdní kola, přišel po pouhých 5 měsících o 90% všech kol a zkrachoval. Startup s názvem WUKONG, který sám sebe nazýval UBERem pro kola, se rozhodl ušetřit a neosazoval kola GPS chipem, jako to dělají konkurenti. Zároveň zapomněl, že své podnikání realizuje v socialistické republice, kde všechno patří všem a všichni jsou si rovni, jen představitelé strany jsou si rovnější.
Jeho příběh je krásnou ukázkou toho jaké ZLO plyne od cyklistů a proto se není třeba divit radním Prahy, že chtějí kola zakázat, hned po transportérech typu SEGWAY, elektrických jednokolkách, elektrických koloběžkách, elektrických invalidních vozících, vírnících a dalších prostředcích, které za sebou nenechávají při provozu dlouhou dýmovou clonu plnou lahodného zápachu a jemných částic, které Pražané s takovou láskou mohou nosit ve svých plicích.
Věřím, že důkladnému studiu radních a jejich Rádců neunikne ani článek o škodlivosti elektrických aut vypracovaný na objednávku Švédského Ministerstva Dopravy institutem IVL SWEDISH ENVIRONMENTAL RESEARCH INSTITUTE, resp. jeho dvěma pracovníky, kterými jsou Lisbeth Dahllöf a Mia Romare. Věřím, že oběma odborným pracovnicím k nezávislosti napomohla i aktivní spolupráce s firmou VOLVO, která již dlouhá léta vyrábí vozidla, které při provozu nejen že voní, ale čistí vzduch, vodu, přírodu a zachraňuje zvířátka kam se jen podívá.
Je třeba si vybírat ty správné vzory a město PRAHA, resp. jeho vedení, to tak činí a za to by jim všichni občané i návštěvníci měli pogratulovat, doporučil bych například u okna třetího patra radnice.
Zároveň je však třeba varovat, před vzory špatnými, před chybami, kterých se dopouští jiní hráči ve světě.
Jednou z aktuálních kaněk na čistém politickém listu, nyní udělalo město Oslo, jehož obyvatelé se bránili proti zákazu vjezdu všech aut do širšího středu této metropole. PO zvážení radní od svého záměru ustoupili a namísto toho zrušili všechna parkovací místa v této oblasti, kromě hromadných parkovišť na vyhrazených parkovištích a v parkovacích domech. Místo nich vyrostla a vyrostou cyklostezky, hřiště, odpočinkové prostory, zahrádky, prostě prostory, které v Čechách (NE)známe ani přesto, že se některá města již několik let účastní akce PARKINGDAY (to je ale jiný příběh)
Ostuda je i v Británii, kde chce vláda přinutit benzínové stanice, aby instalovali a nabízeli i servis dobíjení elektromobilů a dalších prostředků čisté mobility.
Poslední z negativních příkladů může nabídnout článek o přednostech solárních pouličních lamp. Je až neuvěřitelné, s jakou benevolentností a drzostí vychvaluje tento ďáblův vynález pro jehož provoz nejen, že není nutné rozkopat ulice aby se natáhlo elektrické vedení, ale jehož instalace trvá v řádech hodin, namísto dní a týdnů na které jsme zvyklý v tuzemském standardu. Navíc až depresivní, je pak bezúdržbovost systému, který nepotřebuje měnit speciální žárovky a výbojky, protože LED technologie, je technologií mnoha světelných bodů, z nichž výpadek jednoho, či několika není z pohledu chodce, ani řidiče znát.
Věřím, že i dnešní článek Vám napomůže pochopit důležitost výběru správných vzorů, protože jak se říká