I přes velký objem práce na projektech a s projekty INDUSTRIAL UPCYCLING a jejich implementací do továren stávajících a nových klientů, si vždy nechám čas na E-MOTION. Jízda, či let (jak jízdu nazývají někteří ochutnávači) je prostředkem mé relaxace a poznání.
Ve čtvrtek 10.8.2017 jsem však byl natolik zasypán zajímavými novinkami ze světa čisté mobility, že jsem se rozhodl je s Vámi, mými čtenáři, sdílet.
První zajímavou zprávu jsem objevil na tuzemském serveru OBNOVITELNE.CZ, jehož redakční rada se sestává ze zajímavých jmen, ale věřím, že ještě zajímavější sponzoři, v ní uvedeni nejsou. V každém případě, de vyšel článek o tom, že Indie spouští na trať první solární vlak. O tom už jsem četl, ale překvapila mne jedna maličkost. V Článku stojí, že tento vlak ačkoli se nazývá solární, bude vyrobenou energii spotřebovávat ne pro jízdu samotnou, ale pro napájení elektrozařízení a k tomu bude dovybaven bateriemi. Kde je tedy onen WOW efekt, nevím.
Co byste řekli na to, kdyby Vám Váš nákup objednaný přes internet dovezl až ke dveřím vůz, jenž by neměl řidiče? Mně by to nevadilo a jako logistik mohu říci, že by to mohlo znamenat zajímavé snížení nákladů s rozvozem spojených. Právě tento koncept aktuálně a legálně testují v Britském Berkley, resp. GREENWICH a jmenuje se CARGOPOD. A ačkoli na fotografii níže vidíte dokonce dva členy obsluhy, je to jen proto, aby v době testů byly splněny náležitosti britských zákonů, které nově mají integrovanou klauzuli, že samořiditelná auta jsou povolena, ale řidič musí být schopen v nich převzít v případě nebezpečí, okamžitě řízení. Myslím, že je zbytečné dodávat informaci, že vozidlo je samozřejmě elektrické.
Další zajímavou novinkou je krok společnosti GM, tedy GENERAL MOTORS, která dala aktuálně do prodeje malý městský elektrovůz za 5.300,-USD, tedy necelých 135.000,-Kč. Neudělala to však v domácích spojených státech, ale v Číně a cena je dopočítána při započtení všech finančních úlev, které dnes Čínská Lidová Republika nabízí. Vozidlo vyrobené v kooperaci s čínským partnerem se jmenuje BAOJUN E100, kde číslovka shodou náhod udává maximální rychlost 100 km/h. Dojezd by na jedno nabití měl dosáhnout 155 km. Kdy přijde do Čech???? Asi nikdy.
Poslední dvě novinky k tématu E-MOTION se netýkají dopravních prostředků, ale baterií, bez kterých se elektromobilita, jako jeden z prostředků čisté mobility, neobejde.
První dnešní zprávou je, že konsorciu japonských společností se podařilo zdvojnásobit kapacitu LithimuIonových baterií a tím i dojezd, při zachování jejich rozměru a ceny. To je více než zajímavá zpráva, která bohužel neobsahovala žádné detaily. Kdyby to tak skutečně bylo a nenatáhla se příliš doba nabíjení, byl by to výrazný pokrok nejen pro automobily, ale všechny prostředky čisté osobní motorizované přepravy, která ke svému provozu baterie potřebuje. Už se těším, až ji otestuji ve své elektrické jednokolce na cestě kolem republiky.
Po přečtení druhé zprávy jsem měl chuť si odplivnout a do doslovně. Ne proto, že by se mi nelíbila, naopak inspirovala mne. Vědci v Británii totiž objevili, že sliny obsahují látky, které v novém typu baterií mohou sloužit jako velice výkonný katalyzátor, jenž výrazně překonává většinu doposud vynalezených baterií. Tak uvidíme, jestli nebudeme v blízké budoucnosti sliny, místo jejich stálého polykání, či umísťování na chodník, sbírat do nádrží našich vozidel.
Dnešní článek zakončím videem, které ukazuje, jak gyroskopy a jejich chytré využití, může radikálně změnit podobu dopravy, tak jak ji znáte dnes. Pro mne již tato změna proběhla, protože právě díky elektronickému gyroskopu si užívám E-MOTION téměř denně.
https://www.youtube.com/watch?v=1m5vWdeTlno