V dnešním příspěvku bych se rád podělil o nové E-MOTION, které zažívám. Je spojeno s mým cílem objet naši republiku na elektrické jednokolce a dokázat všem, že osobní čistá mobilita není hračka, ale skutečnost a ne budoucnost, ale přítomnost, a to i bez investice do sítě rychlonabíječek.
Pro mne je to zároveň i minulost, protože jsem do E-MOTION vstoupil, či ho založil již na konci roku 2015.
Čtenáři, kteří mne znají dobře ví, že strojem, na kterém jsem nacestoval nejvíce kilometrů je NINEBOT ONE E. Stroj čínského výrobce, jenž na konci roku 2016 koupil spolu s dalšími investory britskou, resp. v té době již americkou značku SEGWAY.
Stroj se 16“ kolem se mnou nacestoval více než 16.000 km, 7x píchnul a podíval se do mnoha měst republiky a do Německa. Nebylo to jen proto, že byl jedním z prvních kvalitních strojů, ale hlavně proto, že byl strojem nabízejícím na svou dobu neuvěřitelný jízdní komfort a možnosti nastavení.
Nebyl nejrychlejší, nebyl nejmenší, nebyl nejlehčí, ale prostě a jednoduše se mi na něm nejlépe jezdilo. Hegemonii 9B1 (jak je jezdci označován) narušil po dvou letech jiných stroj – nejtenčí a nejlehčí 14“ jednokolka na světě nesoucí označení IPS I5. Stroj, který i přes svých 7,7 kg dokáže na jedno nabití ujet 21,3 km, a to až při rychlosti 24 km/h a má v pase pouhých 6 cm.
Přesto, že jsem si oba stroje oblíbil, na splnění mého plánu, kterým je objet republiku čistou stopou a při tom minimalizovat pobyt na silnici, se nehodí. O to více mne nadchnulo představení dalšího, nového stroje značky, která se dlouho pokoušela vstoupit mým prostřednictvím na tuzemský trh, značky KINGSONG.
Když byl v lednu představen stroj KS 18L a viděl jsem první videa, byl jsem rozhodnut, že právě to bude stroj, který pojede se mnou. Dojezd až 100 km na jedno nabití a maximální rychlost až 50 km/h (kterou nechci a nebudu jezdit) jsou totiž přesně tím, co hledám.
V den, kdy píši tyto řádky dorazil do mé kanceláře nejen stroj můj vlastní, ale jeden i pro klienta, který si ho u mne objednal ve stejné době.
Abyste si udělali lepší představu, jak se stroje minulé a současné liší, dovolím si nabídnout nejen vizuální srovnání, ale i recenzi napsanou po ujetí prvních 300 km během pouhých 10 dní.
První fotografie pořízená v mých prostorách ukazuje všechny stroje naráz, jak vidíte rodina E-MOTION se od prvopočátku značně rozrostla.
Nový KINGSONG KS18L je největším z nich, a to i proto, že jeho hlavní částí je 18“ kolo jehož nedílnou součástí je bezkartáčový motor.
Druhé foto už je přímým srovnáním KS18L a NINEBOT ONE, kde vidíte při čelním pohledu nejen odlišnou velikost, ale i tloušťku stroje a co je pro jezdce pohybujícího se nejraději v terénu, i odlišnou výšku stupaček, jejichž umístění je právě při překonávání výškových nerovností klíčovým parametrem.
Nyní k jízdním vlastnostem
KINGSONG KS 18L je stroj s jednou z nejsilnějších motorizací na světě. V 18“ kole se skrývá 2.000W motor, který ve špičce dokáže nabídnout i 4.000W. Baterie je 1036 WH, což je dostatek energie na několikahodinové výlety. Maximální rychlost, udávaná výrobcem je 50 km/h a je omezena elektronicky.
Z výroby dostane jezdec elektrickou jednokolku s omezovačem nastaveným na 18,19 a 20 km/h. Omezovač se projevuje při dosažení této rychlosti hlasitým pípáním procházejícím přes 4 integrované Bluetooth reproduktory a máte-li zapnutou aplikaci do mobilního telefonu, pak tento ve stejnou dobu vibruje.
Doporučuji všem jezdcům a jezdkyním, si nastavení ponechat minimálně první den, nováčkům pak i delší dobu. Je to dobré k tomu, abyste si na nový stroj zvykli a věděli, jak se bude chovat. Přeci jen podíváte-li se na srovnání s kolem standardního vozu, uvědomíte si, že se jedná o skutečný dopravní prostředek a záleží jen na na Vás, za co chcete utrácet Vy sami.
Protože je stroj svým jízdním komfortem roven mému původnímu stroji, rozhodl jsem se druhý den přenastavit omezovač na 30 km/h, což je maximální rychlost, kterou chci jezdit (dokud si nezvyknu) já sám, tak aby jízda byla ještě bezpečnou. I přes toto vlastní omezení však na dlouhých přejezdech budu vybaven nejen helmou, ale i celou sadou chráničů.
Jízda na KS18L je pohádková. Stroj je stabilní, bez vibrací, velké kolo snadno překonává překážky a dokáže dokonce sjet schody (dokáže-li to jezdec – já to zatím nedokáži). I já se však i přes více než 20.000 km najetých v duchu E-MOTION musím něco učit – musím se učit přistupovat jinak k překážkám, které by pro 14“, či 16“ kolo byly kritické. Vše je však jen otázkou času a toho mám, i díky E-MOTION spoustu.
Na závěr ještě poznámka. Ani při jedné z mých testovacích jízd se mi nepodařilo najet 90, či 100 km najednou. Hlavním důvodem je, že nevydržím tak dlouho v kuse jet. Maximum, které jsem zatím najel je 63 km. O progresu Vás však budu rád informovat.
P.S. Na úplný závěr jen maličkost. Je to ukázka statistiky přístupů na můj youtube kanál poté, co jsem zahájil testování KS18L, který byl nejen prvním strojem v tuzemsku, ale i jedním z prvních ve východní Evropě.
P.S. V den vydání článku je celkový nájezd na novém stroji 932 km. Jak mi říkali mnozí z těch které potkávám tak to nenajedou ani za půl roku po městě autem, což jen potvrzuje, že E-MOTION není hračkou, ale skutečným pomocníkem a dopravním prostředkem čisté mobility, na který však nemusíme čekat na zítřek, ale je možné si jej pořídit a využívat již dnes a čistý zítřek tak svým přispěním budovat.