Tak tuto větu slýchám posledních pět let na všech místech, která navštívím. V restauracích, Hotelech, Výrobních závodech, Obchodech, Logistických parcích, v kancelářích i na úřadech. Co je zvláštní je, že ji neuslyšíte v Parlamentu, Senátu, ani na Pražském Hradě a na Ministerstvech.
Tam to totiž spíše vypadá, jako kdyby bylo lidí nadbytek
Obzvláště pak před volbami, jak jsme je viděli na začátku října (psáno 30.9.2018). Například v Plzni byly volební archy tak velké, že jsem je nedokázal (a to ani přes své rozpětí) udržet v rukách.
Nejsou lidi
Slyším při konferencích, na kterých mohu přednášet a je zvláštní, jak informace o vývoji lidské populace za posledních 200 let najednou donutí posluchače se zamyslet.
Ona totiž slova Nejsou Lidi viděna z nadhledu 200 let vývoje společnosti mohou vypadat naprosto odlišně.
V roce 1812, kdy bylo první oficiální sčítání lidu se došlo k číslu 1.000.000.000 obyvatel
Dnes jich je více než 7.650.000.000.
Víte však kolik bylo v roce1912? Bylo to 1.500.000.000.
To znamená, že za prvních 100 let od velkého sčítání přibylo na planetě Zemi 50% obyvatel
To znamená, že za dalších 100 let to bylo 500% či chcete-li pětinásobek původního počtu.
V roce 2050 se počítá s 11.000.000.000.
Ještě mi pořád chcete tvrdit, že nejsou lidi?
Jak po jedné z mých přednášek řekl prezident, moudrý muž, prezident a zakladatel LOGISTICKÉ AKADEMIE pan Jaroslav Bazala – LIDÉ JSOU, JEN JINDE, NEŽ BY BYLO TŘEBA.
Logistika a Logika k sobě patří a tato věta je toho i příkladem
Je zde však ještě jeden zajímavý aspekt, který vyvolává pocit nedostatku, je jím motivace lidí.
Proč?
Jednoduchá a manipulativní otázka, která minimálně v logistice (5xWHY) stojí za odpovědí.
Proč bych měl, či proč bych měla pracovat?
Z diskuzí z konferencí, workshopů a jednání vyplývá, že ještě nedávno jediný reálný motivátor – peníze, resp. výše výplaty přestává být skutečnou motivací, považujeme-li za důsledek motivace vyšší efektivitu a chuť zlepšovat výsledky nejen své, ale i kolektivu, firmy, či hodnotu výrobku.
Peníze jsou důležité, ale již v mnoha případech, nejsou nejdůležitější.
A proto přichází benefity, a to v různých podobách a formách. Stravenky, Fitka, Jízdné, Notebooky, Mobil, firemní vůz, motivační složka výplaty.
I jich je však trh pomalu ale jistě přesycen.
Řečeno slovy jednoho z ředitelů HR velké společnosti „LIDÉ NEVÍ, CO BY JEŠTĚ CHTĚLI“
Myslím, že je ten správný čas si uvědomit, že LIDÉ NEJSOU JEN ZDROJE a začít tím, že zrušíme HR oddělení, respektive je nahradíme něčím jiným, což takhle oddělením nesoucím název HT.
HT = HUMAN TREASURE
Druhým krokem, jenž by měl následovat je pak změna pochopení náplně práce, namísto hledání ZA KOLIK, je třeba hledat odpověď na otázku JAK NAUČIT LIDI MILOVAT TO, CO DĚLAJÍ
Nabídnete-li totiž lidem to, co se z většiny pracovních pozic vytratilo, tedy SMYSL PRÁCE, pak nebude třeba neustále nabírat nové kandidáty jen proto, že sousední továrna zvedla o pět korun základní hodinovou mzdu. Lidé budou loajální, protože jim nepůjde o odměnu za práci, ale o smysl jejich pracovního života, smysl každodenních osmi až dvanácti hodin, které tráví v práci, či v zaměstnání a právě to, je na největší změna a poklad, kterým ve skutečnosti lidé a pracovníci jsou.