Je jistě jen shodou náhod, že svou cestu na workshop ZERO WASTE V LOGISTICE A LOGISTICKÉM ŘETĚZCI, kterou jsem v polovině září absolvoval do Brna, a následně pak do Zlína, jsem strávil pročítáním podkladů MŽP a TAČR k tomuto tématu,
K tématu, kterému se i přes opakované výzvy zasílané a předávané na MŽP odmítalo od roku 2014 zabývat. A nyní – překvapení.
Najednou je prevence odpadu všude.
Je jí tolik, až mi připadá, že TAČR – Technologická Agentura České Republiky, nedělá nic jiného, než přemýšlí nad tím, co bude dělat až dojdou znaky řecké abecedy.
A dělá, a já jsem si dovolil se podívat hlouběji, co to vlastně je
Například zpracovává a vydává na krásném laminovaném papíře studie, resp. podklady, resp. texty týkající se tématu a že to je hodně práce můžete posoudit sami
Cesta do Brna je dlouhá, stejně tak čtení podkladů a co mne překvapilo není rozsah, protože i mně je známo, že více stran, více rozumu, ale skutečnost, že jsem ani v jednom z materiálů nenašel, jak lze skutečně vzniku odpadu předcházet.
Druhým překvapením je, že ani jeden z dokumentů není určen pro ty, kdo odpadu vytváří nejvíce, tedy pro firmy a společnosti podnikající v průmyslu s jedinou výjimkou, a tou je cestovní ruch, resp. pohostinství, druhým zmíněným je stavební průmysl.
Dva z mnoha.
Málo z mnoha.
Odráží se skutečný nezájem na změně. Udržitelnost je definována snahou udržení vlastní důležitosti a práce a z ní vyplývajícího zisku a profitu. TAČR je ORGANIZAČNÍ SLOŽKOU STÁTU.
Znamená to tedy, že prostředky na provoz jsou garantovány v rámci státního rozpočtu nepřidělují se na základě výsledků odvedené práce, ale objemu výkazů a tiskových výstupů. Cílem není měnit, ale udržet a jak říká jeden z bodů týkajících se činností, které TAČR zabezpečuje – zpracování návrhu výdajů Technologické agentury ČR a zpráv o její činnosti
V této souvislosti mne zaujala ještě jedna skutečnost, a to absence obsáhlejších informací o samotné TAČR. Na stránkách jsou sice k nalezení dva, ano DVA dokumenty ale ani jeden neobsahuje informace aktuální ale ani historické.
Tím prvním je AUDIT ČINNOSTI TAČR z 30.5.2016 a tím druhým pracovní verze dokumentu s názvem Akční plán implementace Strategie TA ČR datovaný 3 lednem 2017. Z mého pohledu stojí za shlédnutí právě druhý zmiňovaný dokument, který obsahuje 2,5 stránky textu (+ obsah), Jeden Graf a 50,5 stránek tabulek, a to je něco co mne skutečně fascinovalo.
Jak jsem zmínil v úvodu, jedu právě z Plzně na přednášky na Moravu a když píši tuto část, právě jsme minuli Pardubice. První vlak ČD mi v něčem připomněl práci MŽP a TAČR, která zastřešuje i projekty spadající právě pod toto ministerstvo.
Všechny vozy a místa v nich byly označeny informací o přítomnosti elektrických zásuvek ve vozech.
V žádné ze tří vyzkoušených však nebyl elektrický proud.