Procesní plýtvání a prevence jeho vzniku

Ve svém seriálu zaměřeném na systémovou prevenci vzniku odpadu a plýtvání jsme probrali mnoho témat a mnoho nás ještě čeká. Dnes se budeme věnovat plýtvání, které zažívá každý člověk a čelí mu každá společnost, jen si tento fakt neuvědomují.

Jedná se o plýtvání procesní.

V logistické praxi se procesnímu plýtvání říká MUDA a má mnoho podob a součástí. K jeho odstranění se pak využívá japonské metodologie 5S. My však nejsme na workshopu, ani v akademii, takže namísto japonsky, budeme raději hovořit česky.

Začněme příklady procesního plýtvání, s nímž se setkáváme každý den.

  • Přeplněné prostředky hromadné městské dopravy
  • Prázdné prostředky té samé dopravy
  • Spěch za časem, který již utekl
  • Čekání na čas, který ještě nepřišel

Je jich mnohem více, ale já nyní na dvou příkladech, se kterými se setkávám v projektech systémové prevence vzniku odpadu, budu trochu konkrétnější.

Prvním z příkladů je vlastnictví chytrých systémů a jejich hloupé nevyužívání.

Byl jsem několik let jedním z dodavatelů společnosti ALZA. Pomáhal jsem jí rozjíždět oddělení čisté mobility s elektrickými jednokolkami. Po úspěšné spolupráci jsem pomáhal do ALZA proniknout domácím hydroponickým zahradám. Po několika letech již nedodávám ani jedno, ani druhé, společnost ALZA zvolila formu přímého nákupu a ví jistě proč to dělá.

Primárně to znamená, že poslední realizovaná dodávka proběhla před více než dvěma lety.

I přesto, mi stále a opakovaně, i přes mnohá upozornění, chodí do mé pracovny balíčky s reklamacemi za zboží, které jsem nedodal a ani dodat nemohl. Dnes opět. Mohlo by se to zdát jako prkotina hodná přehlédnutí, ale tato prkotina hodná přehlédnutí má svou cenovku a ta namísto 100% nese náklad 400%. Namísto jedné cesty je ALZA, díky absenci schopnosti moudře využívat chytré systémy, ochotna platit ČTYŘNÁSOBEK DOPRAVNÍCH NÁKLADŮ, DVAKRÁT VÍCE ZA MANIPULACI, ADMINISTRATIVU A VE FINÁLE ČELIT RIZIKU VRÁCENÍ PENĚZ PROTOŽE NEBUDE REKLAMACE VYŘÍZENA V ZÁKONNÉ DOBĚ.

Co na to oddělení RMA, čili zákaznických reklamací?

Omlouvá se. Omlouvá se. Omlouvá se.

A zašle další balíček, který já jí nechám vyzvednout a odvézt.

Přemýšlím proč, že by záporné úrokové sazby zaváděli i samotní obchodníci?

Druhý příklad donesl ve spolupráci opět zelený mimozemšťan a s ním noviny soudruha premiéra. Jedná se o první veřejný test elektrických jednokolek redaktorem iDNES pod dohledem technika ALZA.

Jedná se jistě o dobrý počin, kdyby od začátku do konce nebylo vše špatně.

Zde si dovolím historickou vsuvku.

Periodikum iDnes v blogu, který jsem tam sám psal a dva roky vedl, poprvé informovalo o existenci tohoto dopravního prostředku 7. ledna 2015 v článku v němž oznamuji, že MÁM O KOLEČKO VÍC. Od tohoto článku, až do ukončení spolupráce, bylo zveřejněno na téma čisté mobility, E-MOTION více než sto příspěvků a mnohé z nich se týkaly praxe s jednokolkou.

ALZA, jak jsem říkal, začala jednokolky prodávat jen díky mně a mé přednášce na logistické konferenci v Praze, po které mne oslovil mladý muž, zda-li bych ho nenaučil jezdit a nedodával jim stroje do nabídky. Až později jsem se dozvěděl, že je z ALZA.

Test a výuku jízdy na jednokolce tak prováděl jezdec, který nikdy neučil a člověk, který si o jednokolkách nic nezjistil, a to ani přesto, že měl v „domácí knihovně“ publikací více než dost.

Výsledek?

Opakované pády, poranění, naprosto chybný způsob výuky, držení a pravděpodobně i chybné rady. I toto je procesní plýtvání, které bývá (ne v tomto případě) velmi drahou a nákladnou položkou. Často totiž namísto toho, aby se vedení společností zeptalo svých vlastních pracovníků vykonávajících tu, či onu manuální činnost, zvou si odborníky a externisty, kteří za několik měsíců práce neřeknou víc, že dělník, jen jejich plat rovná se tomu ředitelskému a umí informace dobře odprezentovat.

Ještě k tomu učení si dovolím vzpomenout na jednu výuku a můžete sami posoudit, co je lepší.

P.S. drahý mohl být test i pro iDNES, kdo myslíte, že by platil případnou zlomenou kuchařovu ruku?

P.P.S. jak iDNES, tak ALZA mne zná, mohli požádat o podporu. Neudělali to. Je to škoda, protože to ukazuje, že ani „nová ekonomika“ pojem transparentnost vyznávat nebude.

P.P.P.S. dobrým příkladem může být zavedení negativních úrokových sazeb bank na vklady klientů. Jedná se o legalizované a cílené plýtvání, to jak funguje se můžete dočíst zde.

P.P.P.P.S. Dne 20.1.2020 integrovala do svého projektu GREEN DEAL elektrickou jednokolku i Evropská Komise.

Komentáře
  • Kategorie
  • Můj blog

    Formulář