Zatímco jsem se v posledním příspěvku věnovanému E-MOTION a čisté mobilitě věnoval nárůstu prodejních míst elektrických osobních transportérů vyznačujících se nízkou cenou i kvalitou, chci se dnes s Vámi podívat, co je na trhu E-MOTION nového a co se chystá.
Pro toto zjištění jsem nemusel do Ameriky, či západní Evropy, ale do mít, kde dnes 99,5% strojů vzniká, tedy do Číny. Za všemi stroji stojí většinou malé, neznámé firmy, většina je kopiemi již představených konceptů známějších značek, ale najdou se i originály.
Tak pojďme na věc:
KOPIE – stroje číslo 1 a 2 jsou kopie amerického konceptu společnosti RHYNO MOTORS představeného před téměř 7 lety. Ačkoli se sériová výroba u jeho půdovce nikdy nerozběhla, v Číně vzniká již pátá generace. Stroje tohoto typu jsou již nabízeny i u nás.
Dnes si představíme dva stroje, lišící se hlavně konstrukcí. Ten první (červený) je plastový a druhý podstatně robustnější (zlatý) je vyroben z kovu. Zajímavé je, že první váží 25 kg a druhý 28 kg.
KOMENTÁŘ: Stroje tohoto typu jsem testoval několikrát, jejich hlavním problémem byla fixní výška řídítek. Zlatý stroj ji obešel. Přesto bych si ani jeden nepořídil. Důvod. Za prvé jízda není jednodušší a za druhé já chci i nadále, aby mé celé tělo za jízdy intenzivně pracovalo, ne sedělo.
KOPIE – stroje číslo 3 a 4 jsou kopiemi japonského konceptu společností HONDA představeného v roce 2015. Stejně jako u vše uvedeného výrobce, se však tento koncept nikdy nedostal do sériové výroby a byl prezentován jen na výstavách a veletrzích. Stroje jsem zatím u nás nezaregistroval.
Oba dva stroje mají shodný koncept, jen odlišné visuální provedení. Na rozdíl od výše uvedených, jsou spíše určeny jako asistenční pomůcky pro pohyb uvnitř budov a na rovných plochách. Ačkoli jsou „shodné“ má menší z modelů jednu zvláštnost – umožňuje pohyb do boku, má tedy speciální kolo, je to skutečně dokonalá kopie představeného Japonského originálu.
KOMENTÁŘ – stroje jsou určeny pro zvýšení mobility starších a nemocných osob. Riziko jejich použití však vidím v tom, že budou pravděpodobně, stejně jako stávající elektrické jednokolky využívat elektronický gyroskop jen pro vyvažování předozadní rovnováhy a udržet tu boční bude úkolem jezdce. A musím Vám říci, že to vsedě není nic jednoduchého ani pro zdravého a mladého jezdce.
S ohledem na způsob předpokládaného využití je maximální rychlost stanovena na 8, resp. 10 km/h
NOVINKY – stroje s pořadovými čísly 5 a 6 jsou však úplnými novinkami a ukazují, jak Čínští výrobci přemýšlí. Oba stroje totiž po svém, řeší problém stability jezdce, u daného typu výrobku, jenž chtějí nahradit. V Mnohém to připomíná první koncepty SEGWAY, které kvůli problémům se stabilitou, měly v základně schované třetí, či dokonce i čtvrté kolo.
První stroj se jmenuje GRESCOOTER a je jakousi variantou na GYROBOARDY, HOVERBORDY, KOLONOŽKY a jednokolé elektrické skateboardy či surfy typu ONE WHEEL. V reálu to znamená, že by měl jezdci dodat, to co mu „schází“ udržení předozadní rovnováhy.
KOMENTÁŘ – koncept mi nepřipadá až tak špatný, všechny výše uvedené typy strojů jsem měl možnost zkoušet a pozemní surfy jsem i dlouhodobě testoval v jejich první generaci. U stroje mám jeden velký otazník, kterým je, jak se bude zatáčet. Druhou výtku mám k rychlosti (ponechán 15 km/h limit howerboardů). Největší zážitek na stroji typu One Wheel byl z rychlejší jízdy a té zde nedosáhnu. Třetí je skutečnost, že stroj není (s ohledem na velikost kol) určen do terénu a jeho funkčnost bude tedy stejně omezena jako u kolonožek.
Druhý stroj je už zajímavější. Reflektuje hned 2 potřeby jezdců – DRŽET SE & NEMÍT STRACH Z PŘEDOZADNÍ ROVNOVÁHY. Dalo by se říci, že je to zmenšené kolo, či Scooter, či naopak zvětšená koloběžka, u které díky přednímu 16“ kolu nebude problém jízda v terénu. Ačkoli informace není na stránkách výrobce k dispozici, předpokládám, že tento stroj vůbec nebude vybaven elektronickým gyroskopem, regulaci rychlosti totiž používá tlačítko zabudované v řídítkách a stejně tak, druhá ruka bude ovládat brzdu.
KOMENTÁŘ – koncept vychází z historických kol v kombinaci s moderními technologiemi. Jeho limity však vidím v nosnosti (udáváno je 75 kg) a nedopracování designu například pro skládání. Stroji totiž budete moci jen vysunout, nebo zasunout řídítka, nic víc. Podaří-li se však výrobci dotáhnout tyto detaily a přidá-li k nim 2 až 3x vyšší rychlost (aktuálně 20 km/h) a nosnost (doporučil bych 150 kg) pak může mít stroj úspěch i a Evropských trzích (kam již výrobce dle svých informací exportuje, o čemž však silně pochybuji)
A tím jsme dnes skončili, i když ne tak úplně. Nedá mi to nepřipomenout 2 novinky, které od června má v nabídce E-MOTION. Tou první je nejlehčí 14“ jednokolka na trhu IPS i5 se 7,5 kg hmotnosti a druhý, unikátní stroj KIWANO K01. O obou strojích jsem již psal.
Na úplný závěr si však neodpustím perličku. Tou je stroj, který je kopií mého vlastního stroje v designu, který jsem mu dal. Čínský výrobce prostě porocházel fotografie na internetu a stroj, který se mu líbil zkopíroval. Origánálem je NINEBOT ONE E s červenými kryty na baterii a Motherboardu a kopie nenabízí ani třetinu toho, co originál a to ani přesto, že jí výrobce přidal světlo.