Stejně jako v minulých letech i letos mám tu čest vést v rámci kurzů LOGISTICKÉ AKADEMIE několik workshopů. Prvním z nich je stálice s názvem INOVACE V LOGISTICE. Tyto jsou dvoudenním kurzem, v němž účastníci získají nejenom přehled o tom, co je nového v logistice, ale najdou inovátory sami v sobě.
S pravidelnými dvouměsíčními rozestupy je tento kurz realizován v Praze, Brně a Ostravě a v tomto roce bude realizován na základě poptávky, poprvé i v Bratislavě.
S ohledem na rychlou zaplněnost většiny kurzů doporučuji včasné rezervování místa, či (tak jak už to učinilo několik klientů), realizovat workshop typu INHOUSE, kdy namísto abyste Vy a Vaši kolegové přijeli za přednášejícím, přijede tento za Vámi a je schopen oslovit podstatně větší skupinu a často i spojit workshop s prohlídkou závodu a reagovat tak na aktuální stav.
S ohledem na kvapně se blížící konec fiskálního roku a s ohledem na skutečnost, že změny v automotive průmyslu přicházejí mnohem rychleji, než mnozí předvídali, je mnoho vedoucích pracovníků a nejenom jich nyní stavěno před jasně definovaný úkol investorů a nejvyššího vedení sedícího často v zahraničí. Úkol zní:
„UDĚLEJTE S TÍM NĚCO!“
Bohužel profesní slepota udělala své a nápady nepřicházejí.
Čísla klesají a s nimi i nálada, která se dokáže dostat pod bod mrazu ještě dříve, než se černá čísla změní v červená tak výrazně, že je není možné skrýt žádným z krásně propracovaných grafů.
Právě v takovéto okamžiky bývají inovace často tím, co dokáže nejen pomoci, ale i změnit negativní vývoj v jeho pravý opak.
Za čtyři roky, po které seminář vedu se rozrostla řádka inovací, z několika na více než stovku a další neustále přibývají, a kromě reálných příkladů přibývá i nápadů a inovací na které bychom ani nepomysleli. Za celou dobu však, až na jednu jedinou výjimku, nebyl účasten žádný majitel společnosti, posílal vždy jen členy vyššího, či ještě častěji středního managementu.
Možná že HR oddělení, či pracovníky mající na starost firemní vzdělávání ani nenapadlo hledat kurzy pro svého bosse, či nadřízeného. Vždyť by mohl být dotčený, že je pochybováno o jeho vševědoucnosti.
Jsou národnosti a korporace, kde by se daný pracovník, či častěji daná pracovnice skutečně mohla se zlou potázat a hledat si rychle nové místo. Boj začínal při mnohem menším dotazu, třeba tom, proč nemůže manažer přiznat, že něco neví.
Já si však osobně myslím, že je čas na změnu.
První kurz roku 2019 na téma INOVACE sice nestihnete, probíhá v Praze totiž právě dnes a zítra, ale to neznamená, že nemůžete stihnout další v Brně, či ten Ostravský, či, že si neobjednáte v mezičase kurz vlastní. Čas totiž letí a nikdo (bez ohledu na věk, výši platu, či funkci na vizitce či v oficiálním organiogramu firmy, či korporace), jej nedokáže zastavit.
Již od posledního čtvrtletí loňského roku slýchám, že AUTOMOTIVE INDUSTRY a s ním spojené statisíce pracovních míst jsou ohroženy, protože vyrobit elektroauto je mnohem jednoduší.
Pokaždé se ptám, kdo a kdy tady začne tedy oficiálně modifikovat vozidla se spalovacím motorem na vozidla elektrická a až na pár jedinců, kteří si takto modifikovali vlastní vůz jsem nikoho nenašel. PROČ?
Na začátku roku 2017 jsem se spolu se svým týmem zúčastnil HACKATHLONU ČISTÉ MOBILITY. Akce, kterou zaštiťovalo nejen Hlavní město Praha, ale i firmy ŠKODA AUTO, AUDI, EY a mnoho dalších. Představili jsme na podiu projekt POWER E-NJOY, řešení, které dokáže za minimálních nákladů a téměř okamžitě přeměnit na krátké vzdálenosti jízdy po „zaplynovaných městech“ vozidla se spalovacími motory na vozidla elektrická.
Kolik firem mne od té doby kontaktovalo?
Nula
Kolik firem na tomto konceptu začalo pracovat – téměř všechny, jen žádná nechce za nápad, který dostala zaplatit tomu, kdo ho přinesl.
To je inovace. Inovace, která často nic nestojí, či náklady na její získání jsou minimální. Hackathlony jsou však často jen levným zdrojem nápadů a jejich problémem je, že ti, co je organizují a sponzorují, chtějí jen nápad, ne hlavu, či hlavy, které je vymysleli a často však sami postrádají do nejdůležitější VŮLI A VYTRVALOST, proto i dobré nápady a inovace u nich často zajdou na úbytě.
Nemuselo by se tak však stát, kdyby lidé, kteří je vedou našli sami v sobě inovativního ducha a přiznali si, že i přes svou pozici, neví vše.
Tak uvidíme, kdo a kde bude další setkání.