V poslední zářijový den se v tiskovém periodiku premiéra Babiše objevil zajímavý článek. Týkal se opět otázek, kterým se věnuji již šestým rokem a v tomto případě dokonce přesahoval o dalších sedm let do doby, kdy jsem pro svého zaměstnavatele rozjížděl divizi udržitelné energie.
Primárně byla tato divize zaměřena na solární fotovoltaické elektrárny, ale samozřejmě že jsem nedokázal a ani nechtěl vypnout ani další typy obnovitelných zdrojů a možnosti vyrábět elektřinu z nich.
Originál článku nese tento titul
VRTULE JSOU HROZBA. ELEKTŘINA Z VĚTRU UŽ NENÍ TAK EKOLOGICKÁ
Přiznám se, že jsem rád, že iDNES neexistovala v době počátků letectví. Kdyby tomu tak bylo a lidé tomuto médiu důvěřovalim mohlo by se totiž stát, že bychom ještě dnes stáli oběma nohama na zemi a globalizace k níž dopomohla i letecká přeprava, by vypadala zcela odlišně.
Nejenom ona.
Pravděpodobně by neexistovaly ani motory aut v současné podobě, jejichž chlazení zajišťují též vrtule, ani počítače, a drony a mnoho dalších maličkostí, které staly se součástí našich životů i přesto, že VRTULE JSOU HROZBOU.
Redaktorka, čerpá ve svém článku převážně ze zahraničních zdrojů, které se tématem zabývaly již před dvěma měsíci a mnohem dříve. Tématem jsem se měl možnost zabývat též, a to již v roce 2018, kdy jsem byl osloven jedním z největších provozovatelů větrných elektráren k participaci na soutěži druhotného zužitkování lopatek větrných elektráren.
Svůj projekt jsem odevzdával na začátku roku 2019.
V rámci něj jsem se však nezapomněl vyhlašovatele zeptat na maličkost, na kterou se zřejmě zapomněli autoři zeptat nejen citovaných odborníků a vědců, ale i sami sebe.
PROČ JE NUTNÉ LOPATKY LIKVIDOVAT?
Odpověď jsem totiž neznal, přeci jen jsem se tématem větrných elektráren zabýval jen okrajově. U těch solárních však vím, že jednou z vlastností, které všichni výrobci tzv. FV modulů garantovali bylo to, že výkon jejich modulů neklesne po 20 letech pod 80% udané nominální hodnoty.
Takže se není třeba divit mému překvapení, když se před několika lety v rozehrané partii s názvem „KDO BUDE LIKVIDOVAT SOLÁRNÍ MODULY“ mluvilo o jejich likvidaci, jen velmi špatný hospodář by přeci vyhodil věc, která funguje na 80% výkonu, či se mýlím? Ještě když navíc…
Dnes však zůstaňme u větrných elektráren. Důvodem konce „životnosti“ je předpokládaná technologická únava, či chcete-li životnost lopatek a to i přesto, že jeden z citovaných odborníků pan Van Veet říká, že“ vrtule jsou vyrobeny ze směsi pryskyřice a laminátu a mají podobné složení jako vesmírné rakety“ aby jen o pár řádek níže o tomto samém výrobku řekl „JSOU K NIČEMU PROTOŽE NEMAJÍ ŽÁDNOU SKUTEČNOU HODNOTU“
Jak je vidět pán je odborník na slovo vzatý a asi proto je mu nasloucháno. Snažil jsem se jeho i další citované najít na profesní síti LINKEDIN, ale neuspěl jsem, asi budou na síti pro ještě větší odborníky, kam se já, pouhý laik nevidím.
V každém případě s obsahem článku, výroky „odborníků“ ani sumářem paní redaktorky nesouhlasím a dovolil jsem si jí nabídnout pomoc při korekci pohledu. Má zpráva zůstala bez odezvy, což jsem čekal.
Ne však návrh, který jsem podal ve výše uvedené soutěži nápadů.
Tam již vyjádření mám
A jsem zvědav, kdy se dostane zpráva o existenci INDUSTRIAL UPCYCLING i k dalším provozovatelům větrných elektráren, politikům a tzv.“Decision makerům“ čili rozhodovačům, protože mít možnost nejenom ušetřit stovky tisíc za přepravy, ale i miliony za skládkovné, není k zahození, nejste-li odpadová společnost, jejíž zástupce patřil k jedněm z oslovených odborníků.
Řešení existuje a může si ho koupit každý. Cena je jen zlomkem toho, co zaplatí, když s vrtulemi bude zacházet jako s s dopadem.
Bez ohledu na to o jakém výrobku hovoříte, jedna věc je více než jasná