V rámci metodologie systémové prevence vzniku odpadu a plýtvání je jedním z nejsilnějších nástrojů lidská kreativita. Bohužel právě ona bývá potlačena měrou nemalou v neměnném pracovním prostředí plném stresu a spěchu a je brzy po euforické nástupu ubita profesní slepotou.
Máme ji ať chceme, nebo ne. Nedá se jí téměř vyhnout a jakmile jednou dosedne na naše hřbety je těžší a těžší až začne ohýbat záda a křivit zápěstí.
Připomínáme list papíru ponechaný na stole, jenž vynese průvan do ulice a on raduje se z letu, než dopadne na zem a první déšť jej změní na nevzhledný cár.
Přitom stačilo tak málo
Pro zrušení profesní slepoty používám nejen u druhých, ale hlavně u sebe metodologii nazvanou 6R
ROZEZNÁM – ROZMYSLÍM – REALIZUJI – REDUKUJI – REPRODUKUJI – RECYKLUJI
Pohlédnete-li na to co dělám, jistě Vás zaujmou poslední tři výrazy, které (s výjimkou reprodukce) jste určitě někde slyšeli. Ano máte pravdu, zněla totiž ve Vaší školce, ve Vaší škole, v Práci, jste jimi obklopení na každém kroku, který doprovází státem podporovaná odpadová pyramida znějící z angličtině REDUCE – REUSE – RECYCLE
Tak libozvučně
Jako každá lež
Třeba jako ta, že doma recyklujete.
Název dnešního článku nese výraz ORIGAMI, také jste ho jistě slyšeli, a to pravděpodobně v souvislosti se skládáním z papíru. Vlaštovka, Lodička, Parník jsou svým způsobem základní formou origami. Historie se váže hlavně k Japonsku, ale i v Číně, ale jistě i ve starém Egyptě z papyrusu se dle mého podobné skládačky vyráběly.
Důvodem, proč jsem se rozhodl takto učinit je další z projektů prevence vzniku odpadu na kterém pracuji po konferenci textilního průmyslu. Jedná se o projekt, jehož cílem je nalézt zpracování tzv. textilu s nátěrem, resp. jeho přebytků výroby tohoto typu textilu. Celkově se jedná o 21 druhů materiálů.
Jako u každého projektu jsem si vyžádal vzorky a když mi přišly, nestačil jsem se divit. Dostali se mi roky materiály, které (až na dva vzorky) připomínaly cokoli, jen ne textil. Nejblíže byly asi papíru, a v některých případech dokonce brusnému papíru, či plastu.
Každý z materiálů byl zpracován odlišným způsobem, ale každý si (po narušení) zachoval i vlastnosti textilu, tedy měl v sobě strukturu vláken a sítě, či chcete-li mřížky.
Začal jsem tedy se vzorky dělat to, na co jsem zvyklý, experimentovat a nejdříve se zaměřil na jeden, jenž z jedné strany připomínal koženku a z druhé kůži. Jak jsem se dozvěděl jednalo se o knihařské pláto ošetřené speciální vrstvou určené pro speciální aplikaci. Musí něco vydržet a tomu odpovídalo i chování při zátěžových testech jejichž součástí byla výroba origami. Ano slyšíte dobře. Hrál jsem se si vzorky a výsledkem byla nejen vlaštovka připomínající svou úderností bombardér, či spíše japonská ZERO, se kterými japonští piloti páchali sebevražedné útoky na nepřátelské lodě s výkřikem BANZAI na rtech, ale i lodička, protože jsem si dokázal poměrně brzy spojit na pohled vodě odolný povrch s nepropustností.
Zde jsem se trochu mýlil, jak ukázali nejen testy ve vaně, ale i následně druhý den v Pracovně, výrobek totiž nebyl zcela vodotěsný, jen výrazně vodě odolný, a to mne přivedlo na myšlenku vytvořit výrobek, který v době, kdy budete číst tento článek na mém firemním blogu, máte možná doma i Vy sami.
Zároveň mám velkou radost, že jsem jeho výrobu mohl zadat do chráněné dílny, jejíž zruční pracovníci dokázali, že za velkými věcmi nemusí stát velké investice, stačí jen velké nadšení a chuť dělat věci jinak a z toho mám největší radost.
P.S. s ohledem na to, že tento článek byl psán v Listopadu 2019, tedy několik měsíců před světovou pandemií COVID-19, nesoustředil jsem se na využití materiálu, pro výrobu ochranné masky, udělal jsem tak však v době, kdy Pandemie přišla a výsledek mám stále v Pracovně a stačilo jediné, použít metodu starou 400 let, přinášející funkční výrobek i přesto, že není tak dokonalý jako třeba tento.