Jaký certifikát má UDRŽITELNOST?

Tuto otázku jsem položil panu Stanislavu Moučkovi ze společnosti BUREAU VERITAS (jedné z největších a předních světových certifikačních agentur) poté, co v kombinované přednášce se svým klientem poukazoval na to, že bez certifikátů je udržitelnost v businessu nemožná.

Trochu zaskočen, odpověděl po krátkém zamyšlení

„UDRŽITELNOST NEMÁ CERTIFIKÁT“ a chtěl pokračovat dál, v čemž jsem mu však zabránil položením druhého dotazu.

Tak proč je průmysl tvůrcem největšího objemu odpadu a má nejvyšší možnou míru plýtvání? Proč firmy, které rok za rokem obdařujete jedním z 20.000 certifikátů potvrzující splnění dalších tisíců norem, plýtvají a tvoří odpad stále více?

Na to již pan Moučka neodpověděl.

Když jsem pak šel o přestávce v konferenci do předsálí, kde jsem si chtěl na dané téma promluvit hlouběji, pana Moučku jsem nenašel. Předpokládám, že musel odejít slavnostně předat další certifikát dokonalosti.

Byl jsem součástí několika auditů udělování certifikátů jakosti, a to nejen v tuzemsku, ale i zahraničí. Máme totiž mnoho agentur, které říkají, že ten jejich je jiný, lepší a k tomu Vašemu ISO, ho prostě musíte mít. A velcí klienti, ti ještě vyvolávají další velké audity jako duchy, v nichž často realita, je vedlejší, důležitý je papír.

Téměř každý průmyslový podnik, ale i obchodní firma, či logistický provider, mají na zdech, nejlépe zasedacích místností, ale často i v každé z kanceláří, vyvěšeny na nástěnce certifikáty, které obdrželi. Červené, zelené, modré, vždy krásně zarámované visí na zdech, kde na ně, jak by řekl klasik „serou mouchy“ a já dodávám, že padá i prach.

Přesně to se totiž často stane poté, co je certifikát udělen. Opráší se vždy před tím, než přijde měsíc dopředu nahlášený audit, před jehož realizací se navíc ještě zamete a nevhodné uklidí se na místo, kam nebude vidět.

A auditoři, pevným krokem absolvují přesně vytýčenou trasu a pokládají očekávané otázky a všichni odpovídají naučené odpovědi.

Vždy se najde něco ke korektuře, a tak jsou obě strany spokojeny.

A zákazník, no ten se loví právě na medaile.

Jak bylo řečen opakovaně i během oné zmíněné prezentace, Zákazník se ve výběrovém řízení nejdříve ptá, jestli máme certifikáty, až potom, na zboží, či servis, který nabízíme.

Certifikace vytvořila virtuální realitu dávno před tím, než se o ní začalo v hojné míře hovořit. Papír na zdi a hodně peněz utracených za to, aby byl přidělen (a když máte dost prostředků buďte si jisti že Váš úspěch a skóre bude růst ne u jednoho ale desítek různých certifikátů), totiž znamená TU KVALITU, CO POŽADUJETE.

Je možná jen škoda, že TA KVALITA, často zůstává na stejné VIRTUÁLNÍ úrovni.

Dovolím si skončit otázkou z nadpisu. Jaký certifikát má udržitelnost? Žádný! Tak proč investujete do něj, a ne do skutečné a hmatatelné udržitelnosti?

Na každý se totiž může schovat za ministerské křeslo a říkat jeden den ANO, abych druhý den na stejnou otázku zněla odpověď NE s dovětkem, ale já jsem s tím nikdy nesouhlasil.

Komentáře
  • Kategorie
  • Můj blog

    Formulář