Jedno kolo stačí

Když se diskutuje na internetu či na konferencích o čisté mobilitě, převažuje stále názor, že se mluví jen a pouze o osobním vozidle, optimálně jedné značky. Je to s podivem, protože v tuzemsku je nejeden silný výrobce elektrických autobusů a trolejbusy jsou téměř synonymem výrazu CZECHIA.

Jinými slovy by se dalo říci, že čistá mobilita a nejen ta, je podmíněna nejen čistým pohonem, ale i čtyřmi koly. Je to zvláštní, protože elektrické skútry, existující již nějaký ten pátek, mají kol jen polovinu, a přesto slouží dobře svému účelu, jak rozpoznaly i dopravní, či dodavatelské společnosti, jejichž poslíčci tyto dopravní prostředky využívají.

A když jsme u skútrů, tak proč nemluvit o kolech a koloběžkách, ty přece zaručují to samé, jen s nižší (téměř vždy, ale ne vždy) hmotností.

Proč se vlastně při diskuzích o čisté motorizované mobilitě nehovoří i o nich.

A proč jsou vynechávány i elektrické invalidní vozíky, skateboardy, dokonce i elektrická manipulační technika? Je snad její čistota nečistá? Bylo by snad lepší, aby si firmy a jedinci kupovali zase stroje se spalovacím motorem?

Nebo možná aby chodili (mohou-li), nebo se plazili (když nemohou) po svých.

Po dvou letech osobního testování však mohu říci, že jako kolo, tak koloběžka, neřku-li skútr, mají pořád jedno kolo navíc a to nemluvím o automobilech, které mají kola navíc tří, či dokonce více.

https://www.youtube.com/watch?v=UPDx42RqoTk

Video výše bylo natočeno při jízdě na dle mého jednom z nejefektivnějších osobních čistých motorových dopravních prostředků současnosti, na elektrické jednokolce, tedy na dopravním prostředku, se kterým jsem jen v roce 2016 ujel více než 5.000 km.

.

Byl to dvojnásobek kilometrů z roku předchozího, z něhož je i fotografie výše.

Před několika málo hodinami, jsem pořídil nejen video v článku výše, ale i tuto fotografii

A ptáte-li se. Zda-li se jedná o totožný stroj, musím odvětit, že ano, skutečně je to jeden a ten samý, jen malinko vystylizovaný dle aktuální nálady.

Musím říci, že je mi vždy do smíchu, či spíše do pláče, vidím-li moderní hybridní automobily, jejichž výrobci se u stroje za milion pyšní tím, že na čistě elektrický pohon zvládnou ujet i 30 km a pak jim stačí čtyři hodiny na dobití.

Jaký, že to máme rok?

Bohužel ne 1907, protože to bychom na ulicích elektrických vozidel potkávali podstatně více, než těch se spalovacím motorem.

Druhým bohužel je skutečnost, že ne všichni přistupují k vývoji a výrobě tak, jako TESLA MOTORS, s vizí čisté mobility a plněním představ uživatelů o tom, co by měl umět a dokázat čistý dopravní prostředek.

Na závěr maličkost. Stroj, který vidíte výše a s nímž bylo natočeno video v úvodu také dokáže na jedno nabití dojet 30 km, nabitý je ale max. za 90 min. Zaparkovat ho můžete pod stolem a patří k těm dražším se segmentu, v době nákupu totiž stál 30.000,-Kč. Dnes kvalitní stroje stejné konstrukce začínají již na 12.500,-Kč a nejste-li si jisti, přijeďte do Plzně, kde jako jezdec nejen učím druhé, ale i dávám možnost vyzkoušet si, který ze strojů nejlépe sedne právě Vám.

 

Komentáře
  • Kategorie
  • Můj blog

    Formulář