Český jazyk je krásný. Přesvědčil jsem se o tom kromě jiného při poslechu rozhovoru se spisovatelkou Pavlou Horákovou, které nejenže nepoužívala cizí výrazy a zkratky, ale sama vyzdvihovala jazyk lidí žijících na začátku minulého století a aktivně zapojených do války.
Podívejme se, jak jedno slovo může kvést v množství významů
KORUNA
Nebo další
KOLO
A právě u něj bych rád zůstal. A to hlavně z důvodu, že já sám mám o kolečko víc, a přitom mi jedno a více kol schází, záleží na tom, s kým a kde hovořím.
Elektrická jednokolka má jen jedno kolo (někdy i jedno dvoj-kolo) a tím pádem by měla být pravděpodobně na spodním stupni vývojového žebříčku dopravních prostředků, ale ve skutečnosti stojí nejvýše, což bych si dovolil nazvat dalším z logistických paradoxů, které odhaluji a eviduji.
Její efektivita je chápána všemi jezdci a většinou nepochopena těmi, kdo se „z principu“ na jednokolku nikdy nepostaví
„Protože nebudou nikomu za blázna“
„Jsou moc staří či na to už nemají věk“
„Protože nejsou líní a raději šlapou na kole“
Právě poslední zmiňovanou výmluvu jsem opakovaně slyšel kromě jiného v sobotu prvního září, kdy veřejný park na OC PLAZA v Plzni opět a znovu, spolu s ostatními okolními ulicemi zabrali organizátoři akce KOLO PRO ŽIVOT.
Zajímavý byl už samotný vstup, kdy jsem byl jedním ze strážců akce vyzván, abych z jednokolky sesedl a jen ji vedl, zatímco ostatní projížděli místy na kolech. Když jsem namítl, že k tomu nevidím důvod, dostal jsem informaci, že akce je jen pro kola.
„NO ale já mám kolo“ ukázal jsem na stroj na kterém jsem stál
„TADY MI JEZDIT NEBUDEŠ“ zněla odpověď
HMMM, to bude asi nařízení shora, řekl jsem si a vyhýbal se, vedouce svou jednokolku na držáku, cyklistům, kteří kličkovali davem a naráželi do lidí.
KOLO PRO ŽIVOT sponzoruje Česká spořitelna a asi i proto mají všichni organizátoři dost prostředků na kamiony a terénní vozy, kterými 31.08.2018 demolovali už tak suchem zničenou trávu mezi stromy.
Kolo pro život, resp. jeho sponzor dokonce pro dobro věci vytvořil i nadační fond jehož zkratku si vypůjčil u nejstarší české společnosti vyrábějící v tuzemsku knoflíky nesoucí jméno Knoflíkářský Průmysl Žirovnice.
Protože se jedná o celý seriál závodů objíždí tento naftovo-benzínový předvoj republiku a všude rozsévá zdraví. Následně ve dni, či ve dnech konání mu pak budou napomáhat závodníci a jejich rodiny, kteří se na místo dostaví ve svých vlastních vozech, aby pak ze zahrádky či držáku sundali svá drahá kola a nechali je pod nohama závodníků oblečených do pestrých přiléhavých aerodynamických trikotů zdolat další etapu závodu pro zdraví.
Pobyt na místě je pro „nezávodníky o život“ cyklisté totiž tak silně touží po zdraví, že se neohlíží vpravo, vlevo, ale jedou, aby ho dosáhli jako první. To že občas do někoho nabourají, si moc nevšímají.
V den před závody jsem udělal výše uvedenou fotografii na místě, kde se začali rozmísťovat ti, co na závodech participují a vypustil jsem ji na sociální sítě. Jeden z komentářů, které jsem obdržel zněl
„KDY JEDE KOLO PRO ŽIVOT? UŽ PRVNÍHO?“
Kdy celá akce ve skutečnosti byla pořádaná bych se nedozvěděl, kdybych se nepodíval na její stránky avizované na boku plachty přívěsu, před nímž jsem fotil svou jednokolku. Jedno jsem však věděl jistě.
Zatímco ČESKÁ SPOŘITELNA A DALŠÍ ÚČASTNÍCI TÉTO AKCE VÍCE ŽIVOTA A PŘÍRODY ZNIČÍ ZA JEDINÝ DEN, jsem já sám, mé kolo a celé E-MOTION schopen čistý svět bez spalin a zničených trávníků a stromů a zabraných cest, budovat KAŽDÝ DEN a také to děláme, bez ohledu na to, co nám řeknou OCHRÁNCI POŘÁDKU JIMŽ KAŽDÁ PODOBNÁ AKCE PATŘÍ.
P.S. i kolo se vyvíjí a na tomto vývoji jsem pracoval s výrobcem půl roku, doufám, že se Vám bude líbit možnost absence nutnost přezouvání Vašich kol, v době kdy projedete Plzní jejíž cyklostezky jsou posety sklem a střepy.
Na závěr mi však dovolte se vrátit ke kráse jazyka a to z bráceného pohledu, podívejme se kolik výrazů má Český jazyk pro jeden jediný stav.