LNG = KZP či (KPZ?) – „krabička poslední záchrany“

LNG = KZP či (KPZ?)

V minulých dnech jsem Vám v krátkosti představil technologii tekutého kapalného plynu a jeho využití v dopravě a logistice. Příspěvek vzbudil značný ohlas a i přesto, že mne společnost SKANIA žádala abych s podobnými články přestal, protože nestíhají zpracovávat nabídky, neučiním tak.

Na začátek si však dovolím zopakovat několik základních fakt, která LNG v logistice (ale nejenom tam) identifikují.

LNG ve srovnání s Naftou (budu-li se držet logistiky) je motorem nákladního auta během jízdy spotřebováván ca 1,6x násobek LNG , oproti naftě, ale vozidla mají stejný dojezd. Důvodem je vyšší efektivita a kromě ní, dává vozidlům toto palivo ještě další VELKÉ výhody:

  • Je téměř bezemisní a plně „bez prašný = bez sazí“ může tedy i do měst a míst s nepřísnějšími emisními limity vjezdu
  • Při havárii, v níž by došlo k poškození dvojité speciální nádrže, LNG prostě zamrazí vzniklý otvor a bude-li i přesto unikat, bude stoupat a nebude tedy vytvářet výbušnou směs.
  • V KAPALNÉ STAVU JE LNG NEHOŘLAVÉ!
  • Na silnici nezůstane louže nafty, kterou je nutné likvidovat jako nebezpečný odpad, aby neznečistila pozemní, či podzemní vody
  • Natankováno je podobně rychle, jako je tomu u nafty
  • Životnost motoru a oleje je vyšší, protože při spalování LNG nevznikají saze
  • Plynový motor je podstatně tiší a jeho provoz „kultivovanější“
  • SAMOTNÝ OBSAH NÁDRŽE LNG SE NEDÁ UKRÁST a to ani v tuzemsku,
  • PŘI TRANSPORTU ZMRAŽENÝCH POTRAVIN LZE VYUŽÍT ODPADNÍHO CHLADU A UŠETŘIT DALŠÍ PALIVO ZA POHON KOMPRESORU
  • Čerpací stanice je povrchově umístěný kontejner, bez negativních vlivů na okolí, včetně absence možnosti výbuchu, a tedy i nutnosti vytvoření ochranných zón.
  • Na závěr drobnost, palivo Vás bude stát ca o 40% méně než nafta

Jak vidíte má LNG něco do sebe. To něco je tak významné, že se výrobci vozidel na naftu, ale i těch na elektřinu snaží, existenci LNG minimálně nezmiňovat, či chcete-li nepodporovat ani v diskuzích dle myšlenky co oči nevidí, srdce nebolí.

Faktem však zůstává, že aplikace v logistice je jen jednou z možných.

Další zajímavým využitím je možnost jednoduché a rychlé plynofikace tam kam nebyl zaveden plyn. Obce a oblasti tak mohou být zásobována z místní „plynárny“ a využívat výhod plynu i bez investic na připojení k centrální síti.

V neposlední řadě je zde však i zajímavá šance využít další z fyzikálních vlastností zkapalněného plynu – chladu a využít jej pro účely ochlazování prostor.

Mezi nejvýhodnější varianty však patří kombinace všech možností a maximalizace využití jednoho zdroje pro vykrytí všech potřeb a tím i výrazné zkrácení návratnosti investice, která ve srovnání s mnoha dalšími technologiemi sice není vysoká, ale krátkou návratnost a následný trvalý zisk a příjem jistě uvítá nejeden provozovatel.

A na závěr ještě perličku pro ty, kdo se bojí, že se jim sice do obce dostane plyn, ale projíždět s ním budou cisterny, které stejně budou smrdět. Nebudou, protože první tahač cisterny pro LNG má sám LNG pohon a proto po něm splodiny nezůstávají.

Napsáno 14.8.2018

Komentáře
  • Kategorie
  • Můj blog

    Formulář