Tati, zapni autodráhu

Tak tuhle větu jsem už nějaký pátek neslyšel a je tomu ještě déle, co jsem ji sám vyslovil. Stejně jako pro mnoho jiných dětí Socialistického Československa, byla autodráha jedním z dětských snů, které se vyplnily pod Vánočním stromečkem.

V době mého rodičovství, jsem byl již já tím, kdo si lámal hlavu, jak to vlastně všechno bylo sestaveno, aby nakonec objemná krabice se všemi díly skončila v archivu zapomnění.

V jedné, ani druhé době jsem netušil, že české dálnice budou nekonečnou stavbou podobnou jedné ze sakrálních staveb Barcelonských a že v době, kdy se vrátí do Čech nadvláda Slovenská, budou jen kousek za našimi hranicemi testovány autodráhy pro dospělé.

Ano mluvím o elektromobilitě.

V tomto případě, ne té osobní, ale té hromadné a nákladní.

Zatímco v sousedním Německu totiž již zkouší kamiony s Trolejemi, díky kterým bude moci cucat vozidlo elektrickou energii za jízdy, vzpomněli si ve Švédsku na princip autodráhy a napájení umístili na vozovku.

Z mého pohledu logistika, a člověka zabývajícího se nejen čistou mobilitou, ale i efektivitou je druhé řešení podstatně zajímavější a nevyžaduje navíc tak velké investice do výstavby potřebné infrastruktury. Dokonce bych se nebál navrhnout, aby kovové prvky do D1 implementovali již nyní. Přeci jen je rozkopaná na hadry, tak se tam jedna průběžné kolejnice s příslušným kabelem snadno schová.

Systém mýtného, které od ziskového KAPSCH přejde ještě k ziskovějšímu Kelnerovi a nebude tak nutné měnit označení velkým „K“, tak může rozšířit, jak jsem navrhoval již před implementací fyzických mýtných drah své schopnost a namísto bezdrátových tykadel může otevřít oči a třeba i sledovat hmotnost projíždějících vozidel, stejně jako rychlost.

A skutečnost, že stejně ke každé bráně vede elektrické napětí může napomoci k tomu, aby toto bylo poměrně snadno transferováno k danému vodiči ve vozovce.

Pak už stačí maličkost.

Začít měnit vozový park z toho, co zapáchá a kouří na každém metru na ten, který bude zapáchat jen v elektrárnách a zbytek republiky zanechá čistým. Pardon, úplně bych zapomněl. On nebude škodit ani v oněch elektrárnách, protože novodobé filtry, které se do všech instalovali, nepustí do ovzduší téměř žádné nečistoty.

Je možné, že nebude dlouho trvat a větu „TATI ZAPNI AUTODRÁHU“ uslyším znovu.

Nebude se však jednat o tu rozloženou na podlaze, ale o žádost, či doporučení, nasát zase nějakou energii jízdou v odpovídajícím nabíjecím pruhu.

Celý koncept je tak dobrý, až vidím jeho největší slabinu.

Je jím účtovatelnost „nasávání“

Je totiž možné, že stejně jako koncept Nikoly Tesly na volné šíření elektrické energie vzduchem, bude i tento koncept, minimálně v tuzemsku, uklizen pod ministerský stůl, protože provize z Nuly je méně zajímavější než s čísla, které před dlouhou řádnou nul má ještě nějakou, nenulovou číslici.

Komentáře
  • Kategorie
  • Můj blog

    Formulář