Za dva měsíce je Štědrý den

Docela to utíká. Před chvílí byl první Máj a teď Vánoce, je až s podivem, co všechno stíháme koupit. Je jen možná škoda, že nelze neprodané výrobky určené pro jednu akci, jednoduše přebalit pro druhou a prodat ještě s větším ziskem. To by bylo něco.

A víte co?

Ono se to děje.

Vůbec ne v malém, právě naopak, obchod s vráceným (returns) či použitým (used) rok co rok minimálně o polovinu navyšuje svůj objem. Již před několika lety dosáhl takového objemu, že se nejmenovanému největšímu internetovému obchodníkovi světa pocházejícímu ze spojených států amerických vyplatilo si nechat vybudovat v Čechách v té době největší sklad a operační centrum, které, kromě jiného právě tuto činnost dělá, když ji za něj nedělají menší subdodavatelé rozprostření nejen ve středních a západních Čechách, ale i dále na východ.

Celý předposlední říjnový týden se věnujeme a dotýkáme tématu využití, či využívání umělé inteligence. Dotknuli jsme se dokonce i tématu jejího zneužívání, které je zatím naprosto legálním způsobem „výroby zisku“

Co se ale podívat na jiný způsob, jak lze AI využít.

Třeba plánování.

Před pokračováním však malá vsuvka.

Slyšeli jste někdy výraz Clever Hans, či do češtiny možná přeložený Chytrý Honza, a to právě v souvislosti s umělou inteligencí?

Já až do návštěvy mé kadeřnice a následně do zahájení psaný tohoto článku, jsem chytrého Honzu znal jen z pohádek. Ovšem u kadeřnice jsem otevřel nové číslo časopisu XB-1, který jsem si před návštěvou zakoupil a v sekci Fantastické vědy se dočetl to, co jsem nevěděl, tedy propojení výrazu Chytrého Honzy a Umělé Inteligence.

Jedná se o název metody pocházející z cirkusu, konkrétně pak z triku, při kterém vystupoval kůň jménem Hans a se svým majitelem prováděl (a to bezchybně) matematické výpočty. Vše bylo, jak to tak v cirkusech bývá, pouhým trikem při kterém Hans reagoval na naučené signály a podněty a dokázal si vstřebat odpovídající výsledky (předpokládejme že metodou humálnější, než je použití biče).

A co to má společného s AI?

Třeba to, že nejrozšířenější forma AI, nedělá „nic jiného“ než ze získaných dat odvozuje naučené výsledky.

Tyto by však Vánoce nezachránily, protože by přišly až POTÉ, a to už bývá pozdě.

Naštěstí se všichni nespokojili s tím, že převedou staré triky do nové podoby a využili to, co má AI nejsilnější, tedy matematickou, resp. výpočetní soustavu, která na rozdíl od koňských a lidských mozků zvládá počítat mnohonásobně rychleji, a dokonce souběžně na různých úrovních.

Nové systémy tak nehledí jen na to, co bylo, ale dokáží, a to s velkou přesností i predikovat CO BUDE a zde jsme už u Vánoc, které, jak je vidět v mnohých obchodech, začali již v polovině září.

Obchodníci využívající správně AI totiž dokáží predikovat co a kolik se prodá a to je vynikající základ ke stavu, kdy na konci nezbyde nic co by bylo třeba vyhazovat.

Má to pár podmínek.

Musí být ochotni sdílet data, která nasbírali v digitální podobě za co nejdelší časové období. Musí být ochotni zaplatit práci lidí, kteří musí data pro AI předpřipravit a s AI komunikují, a vytváří algoritmy, které nakonec přinesou kýžený výsledek.

Retail, či-li maloobchod je velmi těžké prostředí a přesto i s tím si například systémy JAGUAR APS umí poradit. Chcete-li vědět více, pak se musíte ptát jinde

Třeba pana Černého, protože on ví o svém oboru tolik, že já jsem jen fascinovaným divákem.

 

Komentáře
  • Kategorie
  • Můj blog

    Formulář